Ett missbruk...

Det är ju så att som en *tjockis* är man matmissbrukare vare sig man vill inse det själv eller inte, och vad händer då du inte längre kan missbruka det du är van vid?
Måste ju säga att under min resa som vikt opererad önskar att jag hade haft en mentor vid min sida som kunnat vägleda mig igenom alla hinder som skulle komma under min resa, men nu va de ju inte så utan jag fick lära mig allt den hårda vägen.
Jag gick in i varje hinder i full kraft och föll varje gång lägre o lägre..
Innan åt jag o jag åt o åt, nu va det ju inte mat i största utsträckning utan godis, mackor o sånt, jag har alltid trots min enorma vikt varit så kräsen när det gäller mat, och som vi alla vet va det ju en tröst att äta helt enkelt.
Men det jag inte insåg eller ens hade en tanke på då var vad som skulle hända när ja inte kunde äta på samma sätt längre, nu i efterhand kan jag ju faktiskt förstå hur det kunde bli som det vart.
Efter 7-10mån lite svårt att veta exakt när så utan o tänka på det så började jag dricka alkohol o i början va det ju i mindre mängder man typ fin drack.
(Måste ju lägga in en parantes att innan jag opererades kunde jag få i mig sjuka mängder alkohol o ändå bara stanna vid berusad.)
Men intaget ökades vid varje till fälle o jag vart till slut så sjukligt onyckter vid varje tillfälle jag drack att det blev black out och minnet finns inte, det kunde hända saker under min black out som jag inte hade en aning om för jag trodde jag gått o lagt mig, hela denna period va sjuklig och tyvärr tog det ett tag innan jag insåg detta och jag hann o göra många människor illa vilket jag aldrig kommer förlåta mig själv för, människor som absolut inte förtjänade det hamnade i min väg o fick då ta smällarna som följde.
Jag va deprimerad och det kändes som jag i stortsett förlorat den person jag var innan open.
Så under en period hade jag bytt mitt matmissbruk mot alkoholen =( ngt jag absolut inte är stolt över men jag känner att det oxå inte är ngt att dölja för det va ju så här det va.
Och när jag drog ner på det tog benzon ett större kliv i mitt liv och det vart min tröst, så igentligen kan man säga att jag bytte matmissbruket mot två andra missbruk, ngt jag får bära med mig under livets gång och jag kommer nog alltid ha dåligt samvete över det oxå.
men det fanns ingen där att förklara för mig att det nog inte va så konstigt att det blev så här, för nu när man fått perspektiv på det hela är det förståligt inte för att jag försöker försvara mitt beteende för det gör jag inte det va åt helvete FEL.
Men det va så det vart, har ngn där ute känt eller hamnat i ngt annat missbruk efter open?
Jag lärde mig sen att de räckte att dricka 2,8% öl o de gjorde mig berusad/full men inte dum i huvudet på samma sätt.
Idag har det gått över 1år sedan jag rörde alkoholen, inte ens smakat.
Benzon har jag inte rört på ngr år o det är ngt jag tänker hålla mig borta ifrån så länge det går, det va riktigt tufft att ta sig ur benzo träsket ska jag säga.
Idag har jag inget missbruk, tack o lov men jag har heller inte funnit mig själv än o jag tror den linda jag var innan open dog iochmed att jag gjorde den =(

Vet igentligen inte vad jag ville med detta inlägg kanske bara få ur mig det eller få er läsare att förstå att det nog är rätt vanligt att ett missbruk byts rätt lätt ut mot ett annat, och man är nog inte sämre människa för det utan vi är ju i grund o botten matmissbrukare och om det blir som för mig att det inte alls funkar med mat då tar man till ngt annat, det är en lätt flyktväg och vi är ju inte annat än människor.

Ha nu en trevlig fredag mina läsare och återigen tack för era kommentarer <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0