Angånde det att kirurgerna säger att det är psykiskt....

Så här skriver min psykolog...

undertecknad psykolog träffar Linda S pga hennes psykiatriska problematik med socialfobi, agorafobi samt paniksyndrom.
Det finns även uttalande somatiska besvär med i symtombilden, efter en magsäcksoperation för ngr år sedan, gastrikbypass.
Linda har stora svårigheter med mathållning, då hon har svårt för att äta och besväras med återkommande kräkningar efter matintag.
hon upplever även ökad smärta från mag/tarmkanal efter den senaste operationen i mars 2011.
medicinerar med injektion Spasmofen pga smärtan i glatt muskelatur.
Enligt Linda har det hänt vid en del tillfällen i kontakt med den somatisk sjukvård att man hänvisar till att hennes problematik kring mathållning kan röra sig om ätstörningsproblematik och därmed inte ha somatiska orsaker.
Hon tror egentligen inte själv att det handlar om ätstörning, men som ett uttryck för hennes desperation över att inte komma tillrätta med sina besvär har hon efterfrågat en noggrannare kartläggning kring ätstörningsdiagnostik.
Utifrån mitt hembesök hos Linda den 11-11-02 sammanfattas här min bedömning.

Under besöket går vi noggrant igenom diagnoskriterierna för anorexia nervosa, bulimia nervosa samt olika former av ätstörning UNS.
Samtliga diagnoser utifrån DSM-IV.
Linda uppfyller inte diagnoskriterier för ngn av dessa nämnda ätstörningar.
Det har heller aldrig varit min misstanke om att hon gör det.

Linda är inte förvånad över bedömningen, men menar om det rört sig om ätstörning skulle hon kunna få behandling vid ätstörningsenheten och kommit tillrätta med sina långvariga besvär med att äta och behålla mat.
Det kan vara av vikt att nämna i sammanhanget att Linda inte är rädd för att gå upp i vikt, då hon gärna skulle vilja gå upp i vikt i stället.
hon frågar sig även om de med ätstörning inte heller dricker ngt vatten, vilket hon själv har svårigheter med.
Vidare är det tydligt att hon i möjligaste mån försöker förhindra att kräkning uppstår efter matintag.
Efter att hon fått i sig något litet i matväg, lägger hon sig på sängen i några timmar och försöker härda ut med smärtan för att de inte ska komma upp mat i form av kräkning alltför fort.
trots att det många gånger resulterar i det.
Efter den senaste operationen har hon upplevt ökade besvär med både att kunna äta och dricka, samt upplever ökad smärta i magen.
I nuläget väger hon 54,5kg och 170cm lång.
Hon tror hon vägde cirka 68kg innan senaste operation.

I tjänsten
---- ---------
Leg, psykolog

Trots detta "intyg" vill jag så gärna hitta på en egen ätstörning, för jag vet att jag inte kommer få hjälp med de somatiska men hade det varit psykiskt så hade hjälpen funnits där..

Har en skit dag i dag, allt känns meningslöst och nu tog jag min sista injektion spasmofen oxå och kan inte hämta ut nytt förens i morgon eftermiddag, weehoo vad roligt eller inte...

På återseende.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0