Vi får inte/ vi ska inte kunna.....

Vi som genomgått en gbp operation har ju rikt linjer att följa men tyvärr är det väldigt mkt brister i informationen...
Detta är vad jag vet med säkerhet, vet ni ngt ytterligare är det bara att säga till så lägger jag upp det oxå..
Vi får inte äta inflamationshämmande läkemedel i form av diklofenak och voltaren.
Det är väldigt riskabelt för en gbp att vara gravid så vill man ha barn ska man få det INNAN open görs.
Detta fick jag veta för en vecka sedan, det va kirurgen som sa att det är väldigt riskfyllt och farligt för en gbp att någonsin bli gravid så detta om att man inte ska bli det bara under det första året är alltså SKITSNACK!
Sen är det ju vissa saker vi INTE ska kunna äta som gbp opererad, vilket fick kirurgen att se ut som ett stort ? i fredags, och han är dock den bästa inom gbp.
Vi ska inte kunna dricka kolsyra, äta popcorn, chips, godis, m.m så allt det jag kan äta ska vi inte kunna ;)
Jag är en riktig tvärtom patient ;)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Varför är det riskabelt att bli gravid även efter första året, ?

2012-03-08 @ 10:54:51
URL: http://asany.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej!

Riktlinjerna efter en Gbp- op skiljer sig jätte mycket från sjukhus till sjukhus. Jag och en kompis har opat oss på olika ställen och informationen vi har fått är mycket olika, jag skulle äta vanlig mat men vara försiktig med vissa saker. Min kompis skulle nästan uteslutande äta bara light produkter, när vi har jämfört så är det inte mycket som är lika :-) Jag måste också äta fler vitaminer än hon. Läkemedlen som du skriver om att man ska undvika har jag inte hört talas om tidigare. Nu vet inte jag heller om det är stor skillnad på att jag valde att betala min op själv för jag orkade inte valsa runt i sjukvården för att få remiss, och jag hade också bestämt vilket sjukhus jag ville opas på. Jag behövde inte alls gå på några info träffar utan ett besök hos dietist och några korta besök hos kirurgen var allt innan dom opade mig 7 veckor efter det att jag kontaktade dom.

Hoppas du mår bättre snart, jag tittar in på din blogg nästan varje dag för att se hur du mår.

Kram från Marie

2012-03-08 @ 16:45:36
Postat av: Therese

Nej det är skitsnack!

Vi SKA visst kunna äta popcorn, chips o godis.

MEN i MINDRE mängd. Dvs en näve per gång ungefär.

Och att bli gravid är inga problem.

Bebisen tar all näring den behöver och resten får mamman. Varken mamman eller bebisen tar skada om mamman äter som rekommenderat.

Din doktor borde läsa lite bättre =)

2012-03-08 @ 19:35:40
URL: http://nyutsidaa.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jaha, det där var ju sämsta informationen jag hört... Det stämmer ju inte överhuvudtaget! Jag har pratat med så många sjuksköterskor och läkare, läst så mycket olika utredningar om gastric bypass. Och i allt jag läst står det att överviktiga borde göra en gastric bypass först och sedan bli gravida. Det står att efter operationen så blir man lättare gravid och att graviditeten får mindre komplikationer än om du är överviktig. Och att vi inte skulle kunna äta något sött eller fett? Ja du, alla jag har kontakt med som är opererade kan äta både fett och sött i måttliga mängder...

Din läkare borde som sagt få gå om några år av sin utbildning =)

2012-03-09 @ 15:30:37
URL: http://www.gastricbypassop.wordpress.com
Postat av: alexandra

jag fick diklofenak med mig från sjukhuset dagen efter OP så det där verkar också olika. dessutom har jag fått info om att jag ska kunna äta allt (vilket jag kan) men i mindre mängd. och en vän till mig är gravid nu 5 månader efter hennes OP utan problem :) Så det är nog precis som med allt annat, olika.

2012-03-10 @ 09:50:27
Postat av: opererad för 22 år sen.

Jag har aldrig hört att det ska va farligt att bli gravid, däremot rekommenderar dom att man ska vänta ca 1 år. Själv blev jag gravid efter 2,5 år å allt gick bra. Lycka till <3

2012-03-11 @ 02:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0