Svar på kommentarer...

Hejsan
Man blir verkligen berörd när man läser din blogg, men sen kommer det också lite frågor i huvudet som tex läste du på mycket vad det innebär att bli gbp opad innan du gjorde din op?,

träffar du samma läkare/kiurig hela tiden?

Har du bett om att de skickar vidare din provsvar till andra som också arbetar med GBP OP?

Jag har dock avbokat min op och står i den långa kön nu, men på infomötet fick man en massa info om biverkningar med mera och vad som kan hända, var på infomöte på aleris i skåne.
Man blir lite förvirrad när man läser din blogg...
Samtidigt väldigt tagen och arg på hur du har blivit behandlad.
Hoppas nu du blir bättre och att den nya opratioen kan hjälpa dig.
MVH

Information:
Alias/namn elsa

Hej Elsa.

Ja jag läste på under ngr år och letatde info om denna operation på nätet, men då gjordes de inte lika många operationer som det görs idag så komplikationerna var inte så kända, och om det nu hade visat sig så var det inget man visste som patient, och på de inledande mötena med kirurg där man fick veta saker va deras svar på vad som kunde gå fel att man kunde dö under narkos då det är extra farligt att söva en så överviktig person (vägde då 160kg men gick ner lite innan open) Och att det kunde bli ngn stor blödning under open men då va dom ju där, sen va det just det att huvudet kanske inte hängde med om man gick ner för fort, men det va inte tal om ngt sånt som jag har råkat ut för.

Nej det är inte samma läkare/kirurg var gång, men min vct läkare är ju samma o henne har jag haft alla år.
Men när det gäller sjukhuset har jag träffat olika kirurger, 3 närmare bestämt då den 4de kirurgen varit så elak och kränkande att jag inte vill träffa honom igen.

nej jag har inte bett dom skicka min provsvar vidare.

Hoppas du fick lite svar iaf =)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har inte läst hela din blogg, men ska göra det.
Men jag får en känsla av att det handlar om mycket psykist hos dig. Kanske jag har fel, men har man så ont som du har eller kan man inte äta efter open, då gör man ALLT för att rätta till sina problem. Du har många ursäkter för att inte uppsöka någon annan läkare.

Märkligt att du kan kräkas efter open, hur kommer det sig. Maten åker ju rätt ner i tarmen, hur i hela friden lyckas du få upp den igen. Skitsak kanske men låter märkligt i mina öron. Är det en GBP du har gjort ?

Information:
Alias/namn Ann Solander

Hej Ann
Jag vet inte vad jag ska skriva, du verkar ju redan ha dömt mig så det spelar nog ingen roll vad jag skriver då.
Men om du läste ngt av de senaste inläggen jag gjorde så är det ju dålig passage o därför kan jag inte äta o när jag gör det passerar det inte utan måste komma upp igen.
det finns MÅNGA som kräks efter denna op, och ja det är en gbp jag gjort.
//Linda

Har du ingen dietist att vända dig till ? Den matsedel du presenterar här låter ju helt galet för din mage.

Du ska äta proteiner, inte massa kolhydrater. Vet att du har ont, men det du äter är ju rent galet.

Mvh Ann

Information:
Alias/namn Ann Solander

Hej igen.
När man inte kan äta så det lilla som fungerar suger man fast vid, kan verka galet o då får det vara det.
Jag har försökt det mesta.
//Linda


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terhi om Torsdagen den 10de:
Hej Linda!

Ge inte upp, med lite tur kanske det ordnar sig. Vem vet, nu när din historia kommer ut så kanske någon stiger fram och har hjälp att erbjuda.

Jag ska se programmet i morgon. Jag är inte op:ad men jag har 60-70 kg övervikt(har lyckats tappa 14 kg med hjälp av hälsochoklad). Visst har jag någon gång för länge sedan haft tankar på op, men insikten om riskerna har fått mig att avstå. Du är modig och din blogg är väldigt personlig och jag hoppas de som hittar hit tar sig en extra funderare. Jag har en kompis som har fått en tid för op om ett par månader. Jag har gett henne länken till din blogg.

Att läkarna rekommenderar gbp så lätt tycker jag är skrämmande. Och om det är så att de medvetet mörkar problemfallen, då borde de inte få fortsätta i yrket.

En fråga som dykt upp många gånger medans jag läst bloggen: Fick du några råd om hur/vad du ska äta efter operationen? För en sak som jag lärt mig är att läkarna vet inte ett piss om näringslära. Under den mångåriga utbildningen läkarna går, läser de inte mer än några få dagar om näring. Så de har ingen koll.

Jag läste någonstans att maten man som gbp opererad äter ska vara torr. Vätska ska man inta mellan måltiderna. Du har nämnt att du kunnat behålla rån (kex?) och nu senast potatis-skruvar. Vad gäller vitaminer och mineraler, har du testat Mivitotal? Den är välbalanserad och innehåller mer än 70 olika vitaminer och mineraler samt spårämnen. Den är flytande så du slipper svälja tabletter.

Vad är åsikt om alternativ medicin?

Håll huvudet högt och kämpa för dig och din vän Lisa mfl. Den kampandan är härlig att se.

Kram / Terhi

Hej Terhi
Läkarnas sätt att ta tag i dagens fettma är att operera o sen i princip låta patienterna klara sig själva på vinst eller förlust för att våga erkänna fel o brister skulle dom aldrig göra =(
När jag gjorde den gjordes de mindre än 700 per år och idag 7000!!! och till nästa år vill dom ha dubblat mängden operationer, vilket e så skrämmande!

Jo visst fick man rikt linjer vad det gäller maten, vad som va lättaste och vad som skulle vara nästintill omöjligt utan att få dumping, så jag åt flytande rätt länge o sen pure jag va jätte rädd för att börja äta vanlig mat.

Mivitotal har jag inte prövat men det låter som en toppen ide =) Idag försöker jag få i mig mitt val kvinna iaf och sen har jag b12 sprutor det är väl det som funkar o knappt det, järn m.m gör att jag får så mkt ondare i magen så det kan jag inte ta.

Ber om ursäkt men jag förstår inte riktigt vad du menar med "vad är åsikt om alternativ medicin?"

Tack för dina ord, ska försöka orka kämpa för mig mfl.

Hoppas du fick lite svar =)







Kommentarer
Postat av: Ellinor

Kämpa vännen!!!!!

2011-03-09 @ 21:28:31
Postat av: Ida

vill bara säga att jag tänker på dig! har inte hunnit läsa så mycket här i din blogg än, men jag ska göra det framöver..

tipsade även om din blogg i min blogg, hoppas det var okej?

jag gjorde operationen för 1 vecka sedan, och jag måste säga att jag fick jättemycket info innan, även om sånt som kunde gå snett..

men det verkar som de gör fler operationer i södra Sverige, jag har gjort min i Lule.. ingen aning om de är någon skillnad så..

ta hand om dig, och kämpa vidare!

kram!

2011-03-09 @ 22:00:25
URL: http://krippy.bloggagratis,se
Postat av: Emma

Hej! Jag har inte heller läst så mycket i din blogg än. Men jag läste detta inlägget nu och ser att du skriver att du var jätterädd att börja äta vanlig mat på länge efter operationen, åt mycket pure och flytande. Hur länge åt du bara det? Fick du några restriktioner om när du skulle börja äta vanlig mat? Jag tänker att det kanske kan bidra till de smärtor och kräkningar du har idag, att passagen inte fungerar som den ska, för det läker och formar sig i magen också, och om du väntat för länge med att börja äta vanlig mat så kanske det kan vara en bidragande orsak? Jag vet inte, men jag hoppas att du får ordning på ditt liv. MVH /EM

2011-03-10 @ 22:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0