Tisdagens möte....

Vill börja med att säga att jag vill inte ha en massa skit i komentarerna efter detta, och va så vänliga att diskutera inte eran skit om mig med mina barn, låt dom slippa höra vad ni anser och tror samt tycker, låt dom vara barn...

Mötet började jätte bra, då va det bara jag min mamma, kirurgen, dietisten och en sköterska.
smärtläkaren hade då inte kommit.
Kirurgen berätta om hur vårdplanen såg ut för mig och nu visade det sig att järnet låg ju på 2 och det visste jag men han hade inte sett det förens nu så denna vecka skulle jag få två stora doser järn, sen skulle kroppen vila nästa vecka för att sen vecka 13 skulle jag sövas och dom skulle operera in en peg, det va för riskfyllt att göra de då järnet va så lågt.
Sen efter jag fått en peg skulle jag vara här ytterligare en vecka för att lära mig hur jag sondmatar mig själv...
sen skulle jag få åka hem och efter att jag gått upp 15kg så skulle en operation göras för att åtgärda det som va fel...
så lång va allt toppen och jag säger till han att jag vill ta bort spasmofen injektionerna och kanske få ngt morfin plåster i stället för att få lite bukt på smärtan,
men jag förstår ju att jag aldrig blir helt smärtfri men så jag kan andas och stå upp, kirurgen va med på dom noterna, vid detta laget hade inte smärtläkaren kommit så kirurgen ringde på han då va han 40min försenad.... nu till det jag ansåg va så kränkande...
Sen kommer smärtläkaren/narkosläkare han jobba som både och...
han hade redan bestämt sig när han kom in så vad jag än sa så vinkla han det fel...
efter 10min när jag berättat klart om mitt förslag, säger han från ingenstans =
DU HAR INTE ONT!
Du vill bara ha injektionerna.
jag blev så paff (måste oxå berätta att jag träffat honom bara en gång innan i max 10min för 8dagar sedan) jag svarar =
vad är det du säger??
jag har visst ont och har haft det i flera år även innan jag börja med spasmofen injektionerna!
Nej blir hans svar du har inte ont du vill bara ha smärtlindringen, du är tungt beroende så from nu så tar vi bort ALL smärtlindring för dig och du får åka på avgiftning till uppsala, så så fort det finns ett rum ledigt får du åka upp, han sa till kirurgen att han fick ringa uppsala och säga att dom behövde en plats omgående...
helt sjukt så om jag ska få fortsatt hjälp med min kropp måste jag först upp till uppsala för avgiftning annars hjälper dom mig inte här =( jag har varit i chock hela dagen så knäckt tårarna har runnit konstant.
Så hela vårdplanen blir skjuten på och jag ska vara i uppsala i 1-3månader, borta från mina barn, för att en smärtläkare som inte vet ngt om mig har sagt att så ska det vara om jag ska få fortsatt hjälp...
så kränkande, jag är inte ngn missbrukare det sa dom ju på beroendeenheten i falköping för ngr veckor sedan... varför ska de va så svårt att få hjälp, varför måste dom kränka en patient så mkt, man är i sånt beroende av hjälp att om jag vill överleva och inte svälta ihjäl måste jag åka...
Eftersom det inte spelade ngn roll vad jag än sa, jag försökte förklara att dom har hittat ett större fel i min mage som orsakar smärtorna och som man ska operera men att man inte kan operera innan jag är starkare, men han hörde mig inte.
Jag orkade inte mer, reste mig och gick därifrån...
tårarna bara rann och återigen hade man inte lyssnat, man hade inte talat till mig utan om mig, beslut togs utan att jag hade en möjlighet att smälta vad dom sa, utan att jag hade en valmöjlighet...
Kände mig så trasig och liten..
.

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Är i djup chock,hur KAN dom resonera på detta sätt,själva vårdplanen är ok men smärtläkaren borde anmälas till Patiennämnden/kramkram

2012-03-18 @ 12:34:10
URL: http://elligrta.bloggo.nu
Postat av: Anette

styrkekramar till dig!

2012-03-18 @ 13:10:33
Postat av: Jenny

Amen för fan! Blev så glad när jag läste att de har en plan för dig så kommer en sån idiot! Och vet du vad det hemska är? Det känns som att han var stressad o irriterad då han var så sen så gick det tyvärr ut över dig...det e klart att de e möjligt att du e beroende men de går ju inte att göra nåt åt så länge dom inte har åtgärdat felet. När du e op o det har lyckats kan de börja tänka p det men fan inte innan! Tycker så synd om dig...skrämmande att fel människor ska ha sån makt!

2012-03-18 @ 13:32:03
Postat av: Emma

Men vad sa den andra läkaren och sköterskan då? Du måste väl kunna begära en second opinion?

2012-03-18 @ 16:52:35
Postat av: Mille

Hej! Jag vet inte när Du kan läsa detta och när Du har internet igen men jag hoppas verkligen att det som Du och kirurgen kommit överens om är det som gäller. Jag håller med Dig till punkt och pricka att en människa man träffat en två gånger inte ska uttala sig om Dig och Din smärta, speciellt inte som Du är sjuk och har fullt förtroende av annan vårdpersonal och som träffar Dig dagligen och ser hur Du mår.



Jag kan inte säga att jag förstår då jag inte varit i Din situation men jag tycker det är fruktansvärt att man som läkare (då man vill hjälpa människor) inte kan se personen i fråga utan bara "problemet".



Jag håller tummarna för Dig att Du ska få den vård ni, Du och kirurgen, kommit överens om!!!



Många styrkekramar till Dig <3

2012-03-18 @ 18:55:30
Postat av: Anna

Jag lider med dig, samtidigt som jag kan förstå läkarens val att strypa all smärtlindring.

Jag är själv fd smärtstillandeberoende.

En lätt ryggskada gjorde att jag fick utskrivet starka smärtstillande, och ganska snabbt blev jag fast i beroendet, jag blev känslig för smärta av allt smärtstillande, dvs alla tabletter fick lite motsatt effekt.

Istället för att lätta smärtan gjorde den att jag fick mer ont.

Det tog tid att komma ur bereoendet och tror mig jag trodde smärtan skulle ta död på mig när jag upphörde med dem, abstinensen var otroligt jobbig, men tids nog lättade smärtan och jag är idag fri från beroendet.



Jag menar absolut inte att du är beroende, men tyvärr ringer nog en stor varningssignal hos läkaren när du sitter och ber om att få morfin som smärtlindring, en starkt beroendeframkallande medicin.

Så hur hemskt det än måste vara för dig att få det kastat i ansiktet förstår jag fullt ut läkarens val.

2012-03-18 @ 19:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0