Svar på kommentar.

Piltson   om När mina barn ger mig råd inser jag hur jävla illa det igentligen är!:
Linda, i läroboken "Fetma" red. S. Rössner och A.K. Lindroos, skriver landets ledande fetmakirirg, E. Näslund i Örebro, att operation skall tillgripas enbart på klienter som "försökt alla andra metoder att gå ner i vikt."

Gäller det dig? Hade du försökt alla andra metoder?

Jag började gå upp i vikt redan som 2åring men bvc sa till min mor att jag skulle springa bort det, jag sprang aldrig bort det.
När jag gick i 6an vägde jag runt 110kg.
Och ja jag hade testat ALLT och återigen menar jag det.
i 2 omgångar under min skoltid låg jag inne på vårat sjukhus en månad åt gången då dom testa för att se om jag hade ngn sjukdom som kunde vara förklaringen till min fettma men man fann inget.
Under den tiden va det ju strikt diet och mkt motion och visst jag gick ner ngr kg men tok för lite med tanke på hur hårt det va det sa dom själva.
Sen är det ju alla mat metoder man prövat, viktväktarna, nutrilette, olika bantningstab även xenical...
Så allt va lixom utprövat och jag såg detta som en absolut sista utväg, för mig va det antingen att bli opererad eller att dö av att hjärtat skulle ge upp.
Desvärre kommer väl kroppen ge upp snart ändå då jag inte får i mig ngn näring och jag fortsätter gå ner i vikt.
Min familj hoppas och tror att hjälpen ska finnas där ute men vi inte har hittat den ännu, jag hoppas nog inte mer.....

Sen måste jag ju säga att det är skrämmande hur lätt det är idag att få en sån här operation, helt sjukt!
Jag kämpade att få igenom en sån här operation i ngr år men idag behöver man inte ens ha en sjuklig fettma utan det kan räcka att du är lite överviktig, det tycker jag är så fel.
Många har inte provat allt och många tycker att en operation skulle vara den lätta vägen, och så kanske det är om operationen lyckas, men är du en som jag som dragit en nitlott, då önskar du att du hade provat allt innan du la dig på operationsbordet.
För ett liv som jag och många med mig har är inte värdigt och det är absolut inte den enkla vägen....

Kommentarer
Postat av: Piltson

Linda, det går inte att "springa bort" övervikt. Motionen skapar bara ny hunger, och så äter man för mycket.



Det går inte heller att varaktigt bli av med övervikt genom att räkna kalorier på matintaget - det är väl vad "viktväktarna" håller på med? Kalorierna anländer i tre olika former - fett, protein och kolhydrater - som hanteras på olika sätt av kroppen. Kaloriuppgifter utan hänsyn till ursprunget är därför vilseledande och har inget praktiskt värde



Och nutrilett, xenical etc. har ingen långsiktig effekt, det håller t.o.m. Stephan Rössner med om.



Men om du inte prövade kolhydratrestriktion före operationen, så har din kirurg gjort ett allvarligt fel. Då har du ju inte försökt "alla andra metoder" enligt ovan. Men hur du skall komma tillrätta med ditt postoperativa problem kan Piltson inte säga något om.



Det måste nån annan göra. Ta kontakt med en endokrinolog. Det är nog den enda medicinska specialitet som kan erbjuda något relevant.



Och som sagt, börja systematisera dina kontakter runtom i landet och hör av dig om hur det går.

Postat av: bina

har du försökt med SÄS här i borås eller att höra av dig om hjälp till Sahlgrenska?

MVH din förre granne på parkgatan 2008

2012-01-17 @ 16:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0