Kalla Fakta...

undrar hur många det var som kollade på kalla fakta igår??!!
Tyckte det va jobbigt att se sig själv och dom fick fram allt jag sagt på rätt sätt, blir förbannad då folk skrivit att dom vinklar det på ett sätt så det ska verka värre än det är!
Bara för att det skulle bli bra tv.
Och det är SKITSNACK dom vinkla det inte alls utan dom tog upp sanningen helt enkelt.
Jag är jätte glad för folk som lyckats och för dom som det räddat livet på, jag hade ju säkert oxå varit lycklig om det hade lyckats för mig men så är nu inte fallet utan detta är min verklighet.
Det jag inte förstår med dom som det lyckats så bra för VARFÖR måste ni bli elaka i era kommentarer eller när ni drar igång en debatt?? Det är ju jätte bra att ni mår toppen men bara för att ni lyckats ger det er då rätten att vara elaka o kränkande mot dom som det inte gått bra för?
Ni är vuxna mäniskor för fan och kanske det är dags att bete sig som det oxå? eller?
Vi har inte valt att få nästintill alla komplikationer, vi ville väl oxå må som dom de gått bra för.
Men ni som inte har ngr komplikationer va lyckliga över det i stället, ni måste förstå att vi mår dåligt som det är ändå.
Sen tyckte folk att de va dåligt att kalla fakta tog upp det negativa, men va fan, om det en gång per år får pratas lite om baksidan dör ni då?
Hela denna grej med gbp operationer pratas de så gott om och det visas statistiker om hur toppen allt är, men ju fler dom opererar ju mer kommer den bra statistiken att sjunka.
Och det är väldigt viktigt anser jag att komplikationerna efter en sån här operation kommer fram så även kirurgerna kan informera sina patienter.
Tyvärr är det ju oxå så att vi, dom % som inte mår bra, skäms så och den skammen gör att man inte vill berätta, så länge jag led i tystnad för jag trodde ju det bara va jag, jag hade gång på gång fått höra att de sitter i mitt huvud så jag började ju undra om så var fallet? =( och det är oxå en skamsen känsla.
För man kan faktiskt acceptera att de sitter i huvudet om dom uteslutit att det är kroppsligt men dom sa ju det utan att ens ha träffat mig...
Jag hoppas i mitt hjärta att ni som inte mår bra vågar berätta för andra, för om ni kände som jag att man är ensam och ingen skulle förstå eftersom man hade ju gått ner i vikt så då skulle allt automatiskt vara bra, och för att man skämdes o kände sig värdelös, så är inget av det sant.
mer o mer skriver folk till mig att dom inte mår så bra, så ni får gärna skriva till mig..
Har från att jag starta denna resa med lokalnyheterna fått en tvillingsjäl som jag hoppas föralltid kommer vara en del av mitt liv, Lisa min gogumma <3 Ingen av oss mår ngt vidare fast hon har det värre än mig o det smärtar så mkt och jag är så orolig för henne, men hon vet att jag finns här.
ne nu är det dags att fixa lite kaffe o bara andas in lugnet som råder här då barnen är i skola/dagis =)



Kommentarer
Postat av: Ellinor

Älskade hjärtat,har tittat på programmet nu på morgonen eftersom jag inte hann igår kväll.och tårarna rinner.Äntligen så har någon velat tala om något som jag har tjatat om i många år!Någon dag,om du vill,så ska jag berätta MIN historia om MITT liv och då kommer du att märka att vi är sååå lika men ändå så olika,men vi delar det ändå(säg till om du vill veta)Är sjukt stolt över dej och ditt mod och är så glad att du känner dej som min vän(hoppas jag).Nu går jag ut med hunden innan jag går in på FB och Viktop,tror att jag kommer att bli förbannad av att läsa idiotinlägg idagler.Kramar om dej/Ellinor

2011-03-11 @ 09:37:25
Postat av: veronica

Hej Linda. Måste säga att jag tycker du gjorde ett jättebra "framträdande" på Kalla fakta igår. Och jag har skummat din blogg lite och snarare är det väl så att du har det nästan lite värre än vad som framkom i programmet. Jag hoppas att du nu får lite hjälp på traven nu och att du får hjälp med dina problem, att du blir tagen på allvar, och att du åter igen kan få ett människovärdigt liv.....för det är du värd! Kommer följa din blogg frammöver, en styrke kram från mig.//Veronica

Postat av: Therese

Vill bara säga att det är jättebra att du visar baksidan med sådana här operationer. Med tanke på det ökande antalet opererade, kommer också antalet med komplikationer öka. Så himla tråkigt att det finns folk som inte tar sådant på allvar, utan skyller på att det är psykiskt. Dom har nog tomtar på loftet tror jag. ;) Kunniga är de inte i alla fall, så bry dig inte om dom. Önskar dig lycka till nu med den nya operationen.

P.s. Ang. Kalla Fakta så tyckte jag de var väldigt snälla i sin vinkling. T.ex. dumping som kan vara en invalidiserande biverkning, nämnde de bara som hastigast.

2011-03-11 @ 10:27:06
Postat av: Sussie

Hej!

Jag ska (ev) göra en GBP och ska på möte på måndag faktiskt och få reda på om jag faktiskt får den eller inte.

Jag kollade på Kalla fakta igår och jag kan ju ärligt säga att din historia fick mig att tänka till lite extra, men tror ändå jag kommer fullfölja mina planer för operationen.

Jag skrev ner frågor på ett papper som jag ska ställa till kirurgen och vill ha svar på.



Jag känner flera som gjort denna op och alla de mår bra.

Jag beklagar verkligen att det gick så fel med just dig :(

Sen att folk ska bli elaka mot dig kan jag verkligen inte förstå, om de gått igenom samma op som du har så kan man ju tycka att de borde känna sympati istället för att döma dig.



Jag hoppas verkligen att de kan fixa felet med din tarm så du kan må bra igen.

Ska hålla tummarna för dig!

2011-03-11 @ 13:32:11
URL: http://mittlivminavalminvikt.blogg.se/
Postat av: Joanna

Hej. Ville bara sända dig en tanke. Tråkigt att du fått det så jobbigt efter operationen. Läste något om att du ska operera dig igen? Hoppas att du får må bättre efter den andra operationen!



Och ta inte åt dig av taskiga saker som andra skriver. Dom vet ändå inte vad dom pratar om. De skulle säkert inte klara av en endaste dag själva i det du genomgår varje dag.



Du är stark - Du är ju fortfarande kvar!

Kämpa vidare och ge inte upp! Sluta aldrig hoppas.



/ Joanna

2011-03-11 @ 13:54:06
URL: http://Kiikop.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

Hej Linda!



Jag har läst din blogg ett par gånger nu och är medlem på viktop.se där jag fick ditt namn i en diskussion. Du har verkligen rätt i att det diskuteras en massa om programmet i alla fall är där ett par trådar på forumet.



Jag lider med dig verkligen. Det måste vara fruktansvärt det du går igenom. Det måste ju tära på ditt kärleksförhållande och kan bara tänka mig alla skuldkänslor man hade haft för att inte kunna ta hand om sina barn ordentligt.



Jag tyckte inte programmet var särskilt givande då jag skulle vilja höra mer om problemen du har. Dom sa bara att du kräks dagligen men du har ju oxå en väldig smärta som det inte talades om och att du har näringsbrist och måste ta sprutor sas det ingenting om heller. Och det var ju verkligen synd att du inte hade fått det där svaret från kirurgen då!



Jag kände att det målades fram som om alla problem var psykiska vilka de ju inte är! Visst att du hade torgskräck o ångest ´även tidigare och att det har förrvärrats nu är väl ingen gåta...



Jag håller alla tummar o tår för dig att den här operationen blir jättebra och att du kan få börja komma tillbaka till livet....Styrkekramar på dig Lina! Lova att aldrig ge upp.....

2011-03-11 @ 13:59:46
Postat av: Annika

Hej Linda! Först av allt vill jag gråta en skvätt med dig... Är riktigt ledsen för din skull att operationen inte funkat så bra för dig och jag hoppas av hela mitt hjärta att det finns en lösning i din kommande op.

Jag gjorde en gbp för 6 månader sedan, fick stopp i en av de nya kopplingarna efter 2 veckor, fick om opereras och mådde riktigt dålig. Men sakta men säkert kom jag på banan igen. Så om du mådde som jag innan min om op så lider jag med dig!! Det gjorde så jävla ont. Kan bara tycka att det är synd att du inte fått hjälp tidigare. Jag tycker att det är bra att sånt här kommer fram då man opererar på löpande band utan att hjälpa till på andra sidan. Innan jag opererade mig läste jag mycket på viktop.se (ett forum) om komplikationer och bra historier (naturligtvis)



Du har säkert gjort det du kunnat inför din operation, men jag är nyfiken på varför du nekades första gången?? ( det behöver du inte svara på här, maila gärna om du orkar. )



Tråkigt att människor gör påhopp på dig, sånt gör mig ledsen. Du är du och det kan dom aldrig ta ifrån dig.



MVH Annika

2011-03-11 @ 15:41:19
URL: http://ankanplankan.bloggplatsen.se
Postat av: Katja

Hejsan min gogumma o hoppas jag får vara din med :O) <3 Jo, förstår inte hur folk tänkte egentligen, när dom skriver sånna saker.. Dom har ju ingen aning.. Men du vet, jag vet.. vi vet sanningen! Jävla människor till allt finns det.. Sen den där "beteendevetaren" som kommenterar om dig? Att det är jobbigt för psyket att hänga med, vilket är tråkigt när kroppen gjort ett så otroligt jobb. :O/ Du hann inte maila dem och säga att dom faktiskt hittade ett fel? Hade varit bra att få med det i slutet av programmet! Massor med kramar mitt hjärta, saknar dig i massor. Ses snart!!

2011-03-11 @ 15:52:47
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Joanna

Hej!

Vill bara skicka över en kram och lite styrka! Du tar dig igenom detta - på ett eller annat sätt!



Kram

Joanna



www.livsvinst.se (en av de som "lånade ut" sin bild på en bukplastikopererad mage i programmet)

2011-03-11 @ 18:53:32
URL: http://www.livsvinst.se
Postat av: Terhi

Den där positiva statistiken är ju missvisande. De mäter ju inte hur folk mår efteråt, bara hur mycket de gått ner i vikt och sen inte gått upp igen.



Det var ett bra program tycker jag och den behövdes. Många av kommentarerna i diskussionerna efter, visade ju total okunskap om allting :-)



Jag hoppas verkligen att du blir hjälpt av den kommande operationen.



2011-03-11 @ 20:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0