gastrotube, peg, knapp...kärt barn har många namn ;-)

Får många frågor efter jag lagt ut bilder o efter jag berättat att jag tappar den, nu mer känns de som om jag gör de var o varannan minut :-\

har själv lite frågor och ni är många där ute som läser och besitter olika kundskaper så kanske ni har mer ideer ni vill dela med mig?

Vill börja med att berätta att jag har opererat bort min gallblåsa inte för att jag har en aning om i fall det spelar någon roll i detta fall men en parantes dock.

Sen sitter min knapp i den gammla magsäcken, alltså den bort kopplade. Den ska enligt sköterskan på mag tarm vara tom.
jag har nu inte gett mig något i den på lite över två månader, inte ens vatten har jag sprutat in.
så...
det jag stoppar i min mun passerar genom den nya magsäcken ner genom tarmarna sen ska de försvinna ut...
så oavsett vad jag äter så ska det alltså igentligen ändå inte finnas ett smack i den gammla magsäcken.

vet att jag fick frågan om jag bla drack kaffe och det gör jag ju rätt mkt.. men det ska inte komma upp till knappen :-(
och detta va första gg det hade den färgen, fattar inget.
men de har kommit popcorn skal, lite morot o broccoli m.m och ibland har jag funderat på om de är avföring för de luktar verkligen så :'( livrädd...

härom dagen såg det bokstavligen ut som bebisbajs tjockare diare..
och idag har de kommit blod lika rött som blod iaf sen kanske de inte va de men då vet ja inte vad de kunde vara??

anledningen till att jag tömmer är för jag får ont o blir väldigt illamående, spändheten släpper efteråt och illamåendet avtar rätt mkt.
önskar dock jag slapp göra de för jag tycker de är sjukt vidrigt...

men bara att fortsätta tydligen och om ca 3v är de dags att träffa kirurg... bara att härda ut!!??

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vill börja med att säga att jag har ingen koll på gbpoperationer och hur de går till, och jag har heller ingen som helst erfarenhet av sjukvård what so ever.
Men när jag läser ditt inlägg så känns det som att även om delen av magsäcken som du har knappen i är bortkopplad och jag antar att den alltså aldrig ska innehålla mat eller vätska, så är där något litet hål där mat och vätska som du äter och dricker sipprar in i den delen av magsäcken, men sen inte kan komma ut från, så det stannar kvar där och gör dig sjuk, du skriver att för att få mindre ont och må mindre illa måste du tömma.
Reaktionen känns ju lite som när en person som inte är opererad äter för mycket om man mår illa av för mycket mat och känner sig spänd i magen, skillnaden hos dig är ju då att eftersom den delen av magsäcken är bortkopplad kan det inte hända något med det som hamnar där.
och den där känslan av uppspändhet och illamående inte kan lätta hos dig utan att du tömmer.

Uch jag tycker fortfarande det är helt galet att du ska vänta flera veckor innan du får komma till trots att sjukvården säger att något är fel.
Kramar

2013-03-17 @ 11:59:59
Postat av: Maria

Kan säga att din gamla magsäck är inte tom, den fortsätter att producera magsyra/magsaft som ska passera genom tarmarna för att maten ska smältas ner. Därför har man ju kopplat på magsäcken på tarmen längre ner, skulle vi inte ha den som producerar och töms i tarmen kommer ju maten ur nästan hel :)
När jag hade sjunten i min gamla magsäck och tömde den och hade påse på natten så var det som kom ut grönt. Ibland mörkare grönt nästan svart och ibland som gräs, blev orolig och kollade med min läkare och det var helt normalt för magsaften är grön. Ibland satte det sig som en liten propp när man tömde men det var heller ingen fara.
Idag kurrar min gamla mage och bubblar, särskilt när jag dricker för mycket och min läkare sa att man kan få upp mat o dryck i gamla säcken om det är lite trångt nedanför och det har jag.
Tror inte du behöver vara orolig om det inte luktar bakterie för då kan du behöva penicillin men då borde du vara röd runt knappen.
Hoppas du blir av med skiten snart. Kram Maria

2013-03-18 @ 19:49:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0