Dags att svara på lite kommentarer...

Får att inte det ska bli så mkt för att läsa så kortar jag av era kommentarer och tar bara den biten jag svarar på =)

Terhi om Kalla Fakta...:
"Den där positiva statistiken är ju missvisande. De mäter ju inte hur folk mår efteråt, bara hur mycket de gått ner i vikt och sen inte gått upp igen."

Hej Terhi.
Visst är det så och det blir ju helt fel igentligen för då går dom ju på att faktiskt folk går ner i vikt som syftet är med just sån här op, men det dom inte tänker på är att ju fler op dom gör ju fler komplikationer visa sig, nu vet jag ju själv hur otroligt svårt det är att berätta att man mår så dåligt men jag hoppas fler träder fram för det är en viktig sak att visa, tyvärr är skammen oxå väldigt stor.
Vill oxå lyfta fram att för dom som lyckats så har ju livet fått en enorm förbättring, och att det finns bra historier samt att det är viktigt att de finns sånna här operationer men jag tycker inte dom ska ske på löpande band, utan det ska göras en sån mängd operationer att det oxå finns resurser att hjälpa dom som stött på komplikationer o då spelar de ingen roll om det är psykiskt eller fysiskt, hjälpen behövs och ngn måste ta det ansvaret.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Katja om Kalla fakta...

Sen den där "beteendevetaren" som kommenterar om dig? Att det är jobbigt för psyket att hänga med, vilket är tråkigt när kroppen gjort ett så otroligt jobb. :O/ Du hann inte maila dem och säga att dom faktiskt hittade ett fel? Hade varit bra att få med det i slutet av programmet!

Hej gumman.
Visst huvudet hänger ju inte med vid en på tok för snabb viktnedgång, men det är ju inte det som är problemet i mitt fall, hatar att vara dömd från början pga att man även har en psykisk diagnos.
Och det e konstigt när man va en tjockis så skyllde dom allt på övervikten vad det än må varit så var det enligt dom pga fettman, men nu när dom inte kan skylla på det då tar dom o skyller på de psykiska, man blir bara så ledsen.
Ne tyvärr hann jag ju inte meddela att dom faktiskt funnit kroppsliga fel o att det inte alls satt i mitt huvud som vården så duktigt sagt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jenny om Kalla fakta:

"Jag tyckte inte programmet var särskilt givande då jag skulle vilja höra mer om problemen du har. Dom sa bara att du kräks dagligen men du har ju oxå en väldig smärta som det inte talades om och att du har näringsbrist och måste ta sprutor sas det ingenting om heller. Och det var ju verkligen synd att du inte hade fått det där svaret från kirurgen då!

Jag kände att det målades fram som om alla problem var psykiska vilka de ju inte är! Visst att du hade torgskräck o ångest ´även tidigare och att det har förrvärrats nu är väl ingen gåta..."

Hej Jenny.
Eftersom programmet va så tidsbegränsat så fanns det MASSA mer att berätta igentligen.
Jag har ju nästintill daglig smärta i magsäcks regionen, eller jag har det varje dag men vissa stunder varje dygn blir det sjuresor värre, och det behöver inte heller komma i samband med att jag försöker att äta eller dricka utan det säger bara *poff* så har ja så ont att jag får lägga mig, jag bli väldigt illamående dom stunder varje dygn då det gör som ondast, och då kräks jag oxå men det e så joobbigt för dom gånger detta händer utan att jag försökt mig på mat så finns det ju inget att kräkas upp utan jag bara får kväljningar, och av att man tar i så när man ska kräkas så blir oxå magsäcken så mkt ondare.
nästan dygnet runt känns min mage o tarmar som en tickande bomb och det e inge roligt längre =(
Ansträngningar gör oxå smärtan så mkt värre, inte diska o bädda, men om jag vill försöka möblera om eller dammsuga o skura golv..
Mina lever o njur prov visade att jag är undernärd för att jag inte får i mig maten och att jag har näringsbrist, men ingen verkar tycka att det är en dålig sak för det ända jag fått när svaren kommit är ett papper där det står just det, att jag är undernärd med näringsbrist.
Jag kan ju tycka att dom kan erbjuda näringsdropp eller vad som helst.
Jag ska ju igentligen ta massa vitaminer o så men eftersom jag har svårt att få i mig varken flytande eller mat så är det så svårt att svälja tabletterna så jag måste prioritera, menjag bad att få b12 i sprut form o det fick jag inga som helst problem, sen försöker jag ta min mitt val kvinna var dag men det är inte alltid det går =//
Tror jag får sluta där för annars kommer detta inlägg bli lika långt som en novell ;)
Må gott =) 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Birgitta om Jag vill ju leva..:
"Hej!
Är inte opererad,men har en tanke ändå: För många överviktiga är det just deras omåttliga hunger som får dem att "överäta". Om hungern är kvar efter en operation blir ju tillvaron olidlig... speciellt om man får problem med att äta över huvud taget. Är detta inte viktigt att informera alla om som står i kö för en op? Trodde att hungern minskade om magsäcken blev mindre..."

Hej Birgitta.
Fast som just i mitt fall anledningen till att jag är hungrig är ju för att jag får i mig så minimalt med mat o dryck, nu menar jag minimalt, lagad mat är nästintill omöjligt men det kan funka var 30de gång att ta en tugga och få behålla det.
En opad som det gått bra för o som kan äta kan nog känna hunger oxå men blir ju mätt så fort att det inte är ngt sådant problem.
Så summan av detta blev att en lyckad patient lider inte av konstanta hungerskänslor, det är vad jag har hört när jag frågat runt iaf =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Totalt

Denna månad

Denna vecka

Idag

Online
RSS 2.0